onsdag 21 januari 2015

Ny blogg

Hej allihopa!

Jag har under de senaste åren följt bloggosfären kring olika typer av investeringar och genomgått en utveckling som säkert liknar den utveckling som många investerare i min generation genomgått. Det började med gott häng på redeye bloggar där Kalles farsa givetvis var husgud. Jag vill tro att jag var mer påverkbar på denna tiden och många investeringar gjordes på inrådan av redeye- och börssnackskribenter. I takt med att dessa investeringar inte föll väl ut och kanske även viss mognad i investeringstänket(?) föll fokus på Defensivens utmärkta blogg och jag började anamma en filosofi mer inriktad på en ganska simpel version av klassisk amerikansk "dividend-investing". Sedan dess har fokus över tid flyttats mot mer fokus på pris och mindre på kvalitet(utdelningshöjningar).

Vad som står klart när jag skriver texten ovan är att jag inte riktigt har funnit min stil än och att jag följer investerarkollektivet aningen för mycket för att kunna bli en bra värdeinvesterare. Jag har lagt ner väldigt mycket tid dens senaste 7 åren på att läsa om aktier, både i bloggar och i resultaträkningar, men jag känner att jag inte får så mycket ut av det. Målet med denna blogg är att konkretisera min filosofi och mina tankar genom att få ner dem på pränt och att visa dem publikt. I det hoppas jag kunna finna en röd tråd i mitt investerarande och på så sätt bli säkrare på vad min egen stil egentligen är. Det är också min förhoppning att bloggen ska tvinga mig att göra mer genomarbetade analyser och att med dessa kunna bidra med tankar och insikter till intresserade investerare.

Som en händelse sammanfaller denna insikt i mina tillkortakommanden som investerare med en tämligen unik privatekonomisk situation. Jag är klar med fem års universitetsstudier till våren samtidigt som jag redan gjort klart med ett ganska välbetalt jobb efter examen. Detta gör att jag under de kommande åren kommer vara en stor nettoköpare av aktier vilket gör det allt viktigare att investera rätt. Jag hoppas att denna blogg blir som en nystart i min investeringskarriär.

Min tanke för bloggen är att börja med att reda ut min investeringsfilosofi. Planen är att i ett par inlägg gå till botten med circle of competence, vilken typ av bolag jag ska leta efter och eventuella portföljregler.


På återseende!
PI

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar