torsdag 29 januari 2015

Investeringsfilosofi 1

Vad finns att tjäna på aktieinvesteringar?

Överavkastningen som aktiemarknaderna historiskt sätt har genererat jämfört med andra tillgångsslag är väl dokumenterad och jag betvivlar inte att den kommer att gälla även i framtiden. Även om det något överdrivna tillväxtfokus som regerar i dagsläget skulle få stryka på foten så är min grundtro att en viss tillväxt alltid kommer vara naturligt då det ligger i människans natur att alltid sträva efter att göra saker bättre. Därför är en grundbult i min investeringsfilosofi att alltid allokera så stor del som jag kan och kontinuerligt investera sparat kapital på aktiemarknaden. Med detta sagt är jag övertygad om att en stor(och minskande?) andel av mina tillgångar i framtiden kommer ligga i ett boende. Detta ska inte ses som en i första hand finansiell investering, utan snarare som att jag gör avkall på viss förväntad avkastning för att höja min livskvalitet. Jag kommer också kontinuerligt att amortera på min bostad, inte för att jag

Slutsats 1: Maximera andelen av mitt sparkapital allokerat till aktiemarknaden.

Fonder eller stock-picking?

Att läsa på om enskilda aktier och att investera i dem klassar jag som en av mina största hobbys och kanske även passioner i livet. Samtidigt är jag väl medveten om hur enormt svårt det är att slå marknaden över tid. Jag har varit ganska framgångsrik under de två åren sen jag övergick från att köpa oljejuniorer till att kika på moats, ROE och utdelningshöjningar. Om jag kollar i de olika depåer som jag sköter så ligger sharpkvoten långt över ett vilket ger en tydlig indikation på att jag har överpresterat index. En hög sharpkvot är alltid fint men när jag kikar lite djupare på det som drivit mina prestationer de senaste åren så är det främst enskilda aktier(Protector) och dollarförstärkning som ligger bakom. I fallet Protector så är det andra bloggare som gjort grovjobbet även om jag har läst in mig på företaget och dollarförstärkningen får ses som ren röta. Till detta kommer att de senaste två åren har inneburit en kontinuerligt stigande börs vilket gör att jag kan dra slutsatsen att jag har en bra bit kvar innan jag har bevisat mig som investerare.

Frågan är hur mycket får en hobby kosta? Ett konservativt väntevärde för min investeringar är att jag, över tid, kommer att bomma index med ett par procentenheter. Därtill kommer dock faktumet att aktieinvesteringar bidrar stort till min personliga utveckling. Jag får insikt i affärsbeslut och strategifrågor, övar upp ett analytiskt tänk och beslutsförmåga samtidigt som jag lär känna mig själv bättre. Till detta kommer att jag har jäkligt kul med att hantera min portfölj. Dessa fördelar tror jag skulle vara svåra att komma åt med 100% indexexponering och en fiktiv aktieportfölj då mitt intresse snabbt skulle tyna bort. Därför tror jag att den underavkastning som en personligt förvaltad portfölj skulle ge övervägs av de immateriella vinster som jag kan identifiera.

Slutsats 2: 20% av min portfölj ska initialt handlas i aktier och resten i fonder.

Ett av målen med bloggen är att tvinga mig själv att skriva mer gedigna och grundliga aktieanalyser före ett köp. Det är också min bestämda uppfattning att marknaden går att slå och att allt som krävs är hårt arbete, grundliga analyser och rätt situationer på börsen. Jag sätter därför upp ett mål om att när jag har utvecklat min förmåga att analysera aktier så kan även min personliga portfölj bli större. Just när detta mål är uppnått kommer vara svårt att säga exakt och jag kan tänka mig att ombalanseringen från fonder till aktier kommer att ske kontinuerligt i takt med att (och om) jag blir säkrare i mig själv som investerare. Jag hyser stor beundran för de välskrivna och djupgående inlägg som Värdebyrån skriver och för att konkretisera min mål så skulle deras arbete kunna hållas upp.

Slutsats 3: Kontinuerlig ombalansering till aktier i takt med att jag känner mig säkrare i min aktieanalyser.

Det var allt för detta inlägget. I nästa del diskuterar jag min filosofi mer i detalj när det kommer till aktieinvesteringar.

Hälsningar
PI


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar