fredag 27 mars 2015

Investeringsfilosofi 3 Aktier

Att sätta min investeringsfilosofi gällande aktier på pränt är själva syftet med den här bloggen. Det är också något som jag inte alls känner mig klar med och som är i kontinuerlig förändring. Tanken med detta inlägget blir någon form av nulägesanalys gällande var jag står i mitt investerande och en personlig reflektion kring olika investeringsperspektiv. 

Hur ska jag kunna slå marknaden? Det är den centrala frågan för mitt investerande. Jag har ingen utbildning inom finans, jobbar inte med investeringar på heltid, inget järnpsyke och inget skyhögt IQ. Därför inser jag att jag måste göra något annorlunda än de flesta andra för att kunna överprestera de med ett bättre utgångsläge än jag. Som jag ser det finns det två sätt att göra det; antingen genom att dra nytta av marknadens manodepresivitet eller att köpa mindre bolag som andra missar på grund av dess storlek. 

Manodepresiviteten kan utnyttjas genom att ha ett annat tidsperspektiv än marknaden som överlag tenderar att vara väldigt kortsiktig. Exempelvis är det inte ovanligt att bolag stiger eller sjunker 10% på en kvartalsrapport utan att det egentliga värdet gör det. Ett annat sätt att hitta värde till rabatt är att kika på impopulära företag där marknaden kan ha prisat in lite väl mycket negativitet. Nära relaterat till detta ligger även idén om att investera i marknadsledande företag i brancher som befinner sig i kris. Denna typ av investeringar är det jag historiskt har föredragit och rönt, om än endast på stigande börs, framgång med. Mot detta står dock den effektiva marknadshypotesen, ett ämne jag kan väldigt lite om och kommer vara tvungen att återkomma till. Trots min ringa kunskap känner jag mig dock säker på att marknaden inte är komplett rationell och att det förekommer felprissättningar av varierande grad. Däremot är det vanskligt att jag skulle nå någon större framgång i att korttidshandla i Ericsson. 

Att köpa mindre bolag känns väldigt trendigt för tillfället då de flesta storbolagsaktier handlas till väldigt höga multiplar. Flera aktiebloggar behandlar olika typer av small caps med stor förtjänst och det är svårt att inte dras med i tänket. Det stora problemet med att anamma strategin handlar om att jag tror att det är väldigt viktigt att göra sin egen research och att göra den väldigt grundligt. Jag vet helt enkelt inte om jag har tiden och tålamodet för att göra djupgrävningar a la Värdebyrån i diverse bolag över tid. Detta är dock något som jag siktar på att utveckla och testa i och med den här bloggen. 

I tidigare inlägg beskrev jag hur jag begränsar mina direktinvesteringar i aktier tills jag har bevisat för mig själv att jag är kapabel till att göra bra investeringar över tid. En nyckelkomponent i detta är att kunna göra genomarbetade och självständiga analyser. Jag hoppas därför att inom kort kunna komma igång att skriva dessa analyser både i case där andra bloggar har hittat uppslag samt i egenhändigt framscreenade bolag. I takt med att jag skriver egna analyser och läser mer litteratur på området hoppas jag kunna känna mig säkrare i mina investeringar.

Om min investeringsfilosofi ska beskrivas idag skulle jag tillsvidare kalla den för opportunistisk. Jag kommer, i jakten på en tydligare aktiefilosofi, analysera alla case som jag tror kan generera avkastning. I takt med att jag får ner mina analyser på pränt litar jag på att en tydligare filosofi kommer att utkristallisera sig. 

På återseende, då med ett förhoppningsvis mindre träigt inlägg

Nils

Ps. 

Jag har i inlägget nämnt att målet är att slå index, ett uppdrag som kan vara övermäktigt. Dessutom ser jag som att investeringarna ger mig mycket positivt som är svårt att sätta en prislapp på. Att ha hittat en hobby som både ger allmänbildning och ökad förståelse för företagande är på många sätt ovärderligt :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar