söndag 15 mars 2015

Investeringsfilosofi 2 Fonder

I tidigare inlägg har jag slagit fast att en inledningsvis stor andel av mitt kapital ska placeras i fonder. Dessa ska ligga där och viktas om när jag känner mig tryggare i mina aktieinvesteringar och tills det att jag har bevisat för mig själv att jag kan skapa god avkastning även i ett mindre gynnsamt börsklimat.

I och med att jag står helt likvid för tillfället så är min plan att under de kommande två åren köpa in mig stötvis genom att utgå från en fast summa varje månad där mitt månadssparande utgör en andel. Just gällande att försöka pricka rätt på marknaden är något jag har slitits med de senaste veckorna. Dels ser börsen väldigt dyr ut och det framstår inte som ett guldläge att börja köpa in sig i ett index i dagsläget. Å andra sidan har jag en lång placeringshorisont och jag tror mig inte kunna pricka marknaden i någon större utsträckning. Därför har jag kommit fram till att det viktigaste är att låta pengarna börja arbeta i långsam takt samtidigt som jag ger mig själv mandat att öka och minska köptakten vid olika framtida scenarion.

Nästa frågeställning är hur pengarna ska fördelas mellan olika fonder och marknader. Jag ser Nordnets superfond Sverige som en given grundplåt i sparandet mycket med tanke på prisets inverkan på förväntad avkastning. Däremot är jag inte helt förtjust i att låta alla pengar följa ett index och därmed vara "dumma" pengar. Därför väljer jag också att placera en del i Spiltans investmentbolagsfond. Spiltan är ett av de fondbolag som jag har störst förtroende för och kombinationen av att låta historiskt duktiga förvaltare på investmentbolagen med en aktivare placering och ägarstyrning är väldigt intressant. Jag har därför beslutat att allokera 30% av mitt totala kapital i vardera av de båda fonderna. Att lägga 60% av pengarna i svenska aktier känner jag mig bekväm med dels för att det är i Sverige jag planerar att bo och spendera mina pengar samt att den öppna ekonomimin med där de flesta stora företag är globala i sin verksamhet.

Av resterande 40% kommer hälften att läggas läggas i en tillväxtmarknadsfond. Anledningen till att fokus läggs på tillväxtmarkander trots att jag är väldigt skeptisk till det tillväxtfokus som råder är just kombinationen av låga värderingar med hög tillväxt. Över tid bör detta betala sig bra när det finns mycket riktig tillväxt att hämta, dvs när människor går från fattigdom till medelklass. Att bestämma vilka marknader och vilken fond som ska få den äran har gett mig stort huvudbry. Med en väldigt lång investeringshorisont känner jag mig trygg med att investera för att få så hög förväntad avkastning som möjligt även om det innebär ett stort risktagane. När det kommer till förvaltare väljer jag mellan kvalitet och pris. Efter att ha läst Ekonomistas backtest av Morningstars rating är jag mer benägen att gå på pris. Därför faller mitt val på Länsförsäkringar Tillväxtmarknad Index för 20%, tack vare en förvaltningsavgift på nätta 0,4%. Resterande 20% läggs i Spiltan korträntefond som är min favorit tack vare låga avgifter och historiskt bra avkastning. Dessa pengar får ses som en krigskassa som kommer gå till investeringar i speciella situationer.

Sammanfattningsvis kommer fördelningen av fonder att se ut som följer:
Nordnet superfond Sverige: 30%
Splitan Investmentbolag: 30%
Länsförsäkringar Tillväxtmarknad Index: 20%
Spiltan Korträntefond: 20%

Nu kan vi äntligen avsluta detta lite tråkigare avsnittet om fonder. Det är lätt att det blir lite generellt snack och jag ska erkänna att jag inte har något större intresse av fondplaceringar. Anledningen till att jag placerar så här är istället som bloggens namn antyder just pragmatik. Min ambition är att vara konsekvent med inköpen av dessa fonder och att inte hatta runder med olika fondinvesteringar. Det kan dock bli några uppföljande inlägg gällande investeringarna i tillväxtmarknader som är de jag känner mig minst säker på.

Nästa inlägg och många därefter kommer att fokusera på aktier. På återseende tills dess!

Nils

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar